Bankanın Sözleşmeli Avukatı Tarafından Borçlunun Yakınına Borç Bilgilerinin İletilmesine 175 bin Lira Para Cezası
Bankaya olan borcundan
dolayı ilgili kişinin yakınına Bankanın sözleşmeli avukatı tarafından ilgili
kişinin borç bilgisinin iletilmesi” hakkında Kişisel Verileri Koruma Kurulunun 09/02/2021 tarihli
ve 2021/115 sayılı Karar Özeti
Karar Tarihi : 09/02/2021
Karar No : 2021/115
Konu Özeti : Bankaya olan borcundan dolayı ilgili kişinin
yakınına, Bankanın sözleşmeli avukatı tarafından ilgili kişinin borç bilgisinin
iletilmesi
Kuruma intikal eden şikâyette ilgili kişi tarafından, Bankaya
olan borcu sebebiyle kız kardeşinin cep telefonu numarasının Bankanın
sözleşmeli avukatı tarafından aranması ve cep telefonu numarasına SMS gönderilmesi suretiyle
kişisel verisinin avukat tarafından hukuka aykırı olarak paylaşıldığı
belirtilerek, 6698 sayılı Kişisel Verilerin Korunması Kanunu kapsamında veri
sorumlusu hakkında gereğinin yapılması talep edilmiştir.
Konuya ilişkin olarak başlatılan inceleme çerçevesinde
Bankanın sözleşmeli Avukatından savunması istenilmiş olup, alınan cevabi yazıda
özetle;
Bankanın gecikmiş alacaklarının gerek yasal gerek idari
takibini gerçekleştirdiği, vekâlet ilişkisi çerçevesinde tarafınca ulaşılması
beklenen müşterilere ait tüm iletişim numaralarının müvekkili Banka tarafından
"irtibat bilgisi" olarak iletildiği, söz konusu iletişim bilgilerinin
müvekkili Banka tarafından borçlu adına olan numaraların sorgulanması
neticesinde referans bilgileri olarak gönderilmesi sebebiyle iletişim
numarasını kullanmakta olan kişilerin dosyayla olan ilgisinin bilinmesinin ilk
aşamada mümkün olmadığı, başka bir deyişle tarafınca sadece tevdi alınan
dosyalar ile birlikte iletilen iletişim numaraları üzerinden borçlulara
ulaşıldığı, ne var ki ilk aşamada tespit edilebilmesi mümkün olmamasına karşın
mevcut bir numaranın borçlu ile ilgisi olmadığının anlaşılması halinde
ivedilikle durumun Bankaya bildirildiği ve borçluya ait olmayan numaranın
sistemden çıkartıldığı,
Banka ile arasında bir "vekâlet ilişkisi" nin söz
konusu olduğu, Bankanın bankacılık faaliyetleri kapsamında müşterilerine ait
birçok kişisel veriyi işlediği, Bankadan kredi kullanmış fakat ödemesinde
gecikmiş müşterilerin öncelikle uhdesinde bulunan bir ekip tarafından arandığı
ve ödemeye davet edildiği, kendilerine tanınan süre içerisinde ödeme
gerçekleştirmeyen müşterilere ait dosyaların Bankanın kendisi gibi dışarıdan
hizmet aldığı hukuk bürolarına yönlendirildiği ve Bankanın talimatlarıyla idari
ve yasal takip sürecinin yürütüldüğü, Bankanın müşterilerine ait tüm kişisel
verilerini yine Bankanın kendisi tarafından "Veri Sorumlusu" sıfatı
ile işlediği, "Vekil" sıfatı ile takibini gerçekleştirdiği dosyalarda
yer alan müşterilere ait tüm kişisel verilerin hukuk bürosuna yine Banka
tarafından iletildiği,
Vekilliği yürütülen Banka tarafından dosyaları hukuk bürosuna
tevdi edilen müşterilere gerçekleştirilen ilk otomatik aramalarda hiçbir
şekilde borçlu adı, borç miktarı yahut banka bilgisine yer verilmediği,
otomatik aramalarda dinletilen metinlerin somut şikâyette olduğu gibi dosya ile
ilgili olmayan bir kişiye ulaşılması ihtimalinde Kanunu ihlal edici bir fiilin
meydana gelmemesi amacıyla tasarlandığı,
Şikâyete konu iletişim numarasının Banka tarafından ilgili
kişinin iletişim bilgisi olarak sisteme kaydedildiği, ilgili kişinin dosyasının
hukuk bürosuna tevdi edilmesi ile birlikte tarafınca dosya içerisinde yer alan
tüm iletişim numaralarından borçluya ulaşılmaya çalışıldığı, gerçekleştirilen
ilk otomatik arama akabinde numaranın ilgili kişiye ait olmadığının anlaşıldığı
ve Bankaya konu hakkında bilgi verilerek numaranın kayıtlardan çıkarıldığı, şahsı
ve hukuk bürosunun mevcut olayda kişisel verilerin korunması hukuku
çerçevesinde yasal mevzuatı ihlal edici nitelikte hiçbir icrai yahut ihmali
fiilinin bulunmadığı, vekil sıfatı ile yürüttüğü işler kapsamında ilgili
kişinin kız kardeşine ait olduğunu iddia ettiği numaranın sisteme kaydedilmiş
olmasında hiçbir sorumluluğunun bulunmadığı, hukuk bürosunda Bankanın
borçluları ile gerçekleştirilen ilk temasta hiçbir isim, borç yahut banka
bilgisine yer verilmemesi ve tarafınca takibi gerçekleştirilen dosyalar
açısından herhangi bir ihlale mahal vermemesi adına azami gayretin sarf
edilmekte olduğu
ifade edilmiştir.
Avukatın savunma, bilgi ve belge talebine vermiş olduğu
cevabi yazısının Kuruma iletilmesini müteakip bahse konu başvuru hakkında
Bankadan savunması talep edilmiş olup, Banka savunmasında özetle;
Bankanın müşterisi olan ilgili kişinin ödenmemiş borçları
sebebiyle 30.12.2016 ve 30.01.2017 tarihlerinde
tasfiyeye alındığı, Bankanın alacaklarının tahsilatı için gerekli bilgilerin
Banka alacaklarının tahsilatına ilişkin avukatlık hizmetlerinin
gerçekleştirilmesine ilişkin olarak İcra Takibi Öncesi Tahsilat Hizmeti
Sözleşmesi kapsamında Bankanın sözleşmeli hukuk bürosuna aktarıldığı,
Yasal Takip Sisteminin Bankanın yasal takip sürecinde olan
müşterilerinin bilgilerine sözleşmeli avukatların erişebildiği ve numara ekleme
çıkarma yapabildikleri bir sistem olduğu, ilgili kişiye ait telefon numarasının
bu sisteme 'Diğer Telefonu’ olarak kaydedildiği, sözleşmeli avukatlar
tarafından verilen hizmetlerde müşteri teyidinin yapılmadan müşteriye ait
hiçbir bilginin verilmemesinin ana kuralları olduğu, Avukatın da beyan ettiği
gibi teyit edilmeyen numaralar ile yapılan tüm iletişimlerde kişisel veriler
ile ilgili her türlü tedbir alınarak hareket edilmesi gerektiği,
Bu kapsamda Banka tarafından tasfiye dosyası aktarılan tüm
hukuk bürolarına 02.09.2019 ve 21.11.2019 tarihlerinde
borçluya, kefiller ve diğer tüm taraflara (rehin maliki, çeki senet
cirantaları, keşidecileri, aval verenleri vb., ayni ve/veya şahsi olarak takip
ve/veya davalara muhatap olan tüm ilgililer) ait kişisel verilerin 3. şahıslar
ile paylaşılmaması, borçlu ve kefiller başta olmak üzere yukarıda yer verilen
tüm taraflar ile iletişim kurulan tüm kanallarda kişisel verilerin gizliliğinin
korunması yönünde gerekli tedbirlerin alınması hususlarında hassasiyet
gösterilmesi konularında gerekli bilgilendirmelerin yapıldığı,
İlgili kişinin Bankaya yapmış olduğu başvuru kapsamında
Avukata ait hukuk bürosu ile irtibata geçilerek, ilgili kişinin hangi numaralardan
arandığı, hangi telefonlara SMS gönderildiği
hususlarında detaylı bilgi talep edilmesi sonrası, hukuk bürosundan ilgili
kişinin daha önceden kendilerini arayarak kız kardeşinin cep telefonuna SMS ve arama gitmesinden
dolayı şikayetini ilettiği, telefonu kardeşinin kullandığı ve kardeşi ile
bilgilerinin paylaşıldığını iddia ettiği, söz konusu numaranın iletişim
bilgilerinde yer aldığı ancak bu numara ile görüşme yapılmadığı, 3. şahsın
sadece gönderilen SMS'lerden
bilgi sahibi olmuş olabileceği iletilse de ilgili kişinin şikayetinin devam
ettiği, numaranın Yasal Takip Sisteminden silindiği bilgisinin alındığı, söz
konusu numaranın avukatlık bürosu tarafından Yasal Takip Sisteminden 22.11.2019 tarihinde
kaldırıldığı
ifade edilmiştir.
Konuya ilişkin yapılan incelemede, Kişisel Verileri Koruma
Kurulunun 09/02/2021 tarihli
ve 2021/115 sayılı Kararı ile,
Somut olayda, Avukatın Banka ile arasındaki vekâlet
ilişkisine istinaden tarafınca Bankanın gecikmiş alacaklarının gerek yasal
gerekse de idari takibini gerçekleştirdiği, vekalet ilişkisi çerçevesinde
tarafınca ulaşılması beklenen müşterilere ait tüm iletişim numaralarının
müvekkili Banka tarafından "irtibat bilgisi" olarak iletildiği,
dilekçesi ekinde yer alan belgelerden de incelemeye konu iletişim numarasının
bizzat Banka tarafından işlerin takibinde kullanılan Yasal Takip Sistemine
kaydedilmiş olduğunun anlaşıldığı, müşterilerin Bankayı sistemlerinde kayıtlı
olan iletişim numarasından farklı bir numara ile aramaları durumunda, ilgili numaranın
sistemlerine alternatif numara olarak kaydedildiği, müşterilerin ödemelerinin
gecikmesi durumunda, müşterilerine sistemde kayıtlı numaralarından
ulaşılamadığında alternatif numaraların arandığının anlaşıldığı; bu çerçevede,
Bankanın kişisel verilerin işleme amaçlarını ve vasıtalarını belirleyen, veri
kayıt sisteminin kurulmasından ve yönetilmesinden sorumlu olduğu ve veri
sorumlusu sıfatını haiz olduğu;
İlgili kişinin kız kardeşine ait olan numarayı asla iletişim
numarası olarak kullanmadığı şeklindeki iddiasına ilişkin olarak Bankanın
müşterilerinin sistemlerinde kayıtlı olan iletişim numarasından farklı bir
numara ile aramaları durumunda ilgili numaranın sistemlerine alternatif numara
olarak kaydedildiği, müşterilerin ödemelerinin gecikmesi durumunda,
müşterilerine sistemde kayıtlı numaralarından ulaşılamadığında, alternatif
numaralar aranarak, hiçbir kişisel bilgi paylaşılmaksızın müşterilerinin
Bankayı araması hususunda not bırakıldığı savunması ve Kanunun 3 üncü
maddesinde unsurları belirtilen açık rızanın kişinin sahip olduğu verinin
işlenmesine, kendi isteği ile hukuka uygun şekilde onay vermesi anlamını
taşıdığı dikkate alındığında ilgili kişinin kız kardeşine ait olan telefon
numarasının Bankanın sistemlerine kayıt edilmesi işleminin ilgili kişinin açık
rızasına dayanılarak yapıldığı sonucuna varılamayacağı, diğer taraftan Kanunun
5 inci maddesinde yer alan diğer işleme şartlarından birine dayanılarak da
yapılmadığı, bu kapsamda, ilgili kişinin kız kardeşine ait telefon numarasının
Banka tarafından hukuka aykırı olarak işlendiğinin değerlendirildiği,
Bankanın alacaklarının borçlu müşteriler aleyhinde icra
takibine geçilmeden müşterilerle uzlaşarak tahsil edilebilmesi amacıyla icra
takibi öncesinde tahsilat hizmeti aldığı ve kişisel verileri aralarında
sözleşme imzaladıkları hukuk bürolarına aktardığını ifade ettiği; bu çerçevede,
Bankanın müşterilerine ilişkin kişisel verileri hukuk bürolarına aktarmasının
Kanunun 5 inci maddesinin (2) numaralı fıkrasının (c) bendinde yer alan “Bir
sözleşmenin kurulması veya ifasıyla doğrudan doğruya ilgili olması kaydıyla,
sözleşmenin taraflarına ait kişisel verilerin işlenmesinin gerekli olması” veya
(e) bendinde yer alan “Bir hakkın tesisi, kullanılması veya korunması için veri
işlemenin zorunlu olması” çerçevesinde olduğu; dolayısıyla Bankanın
alacaklarının borçlu müşterilerden tahsilini sağlamak üzere Avukata hukuka
uygun şekilde erişim yetkisi verildiğinin değerlendirildiği; ancak Kanun
hükümleri gereğince açık rıza aranmaksızın işlenecek kişisel verilerin borçluya
ait olması gerektiği, bu kapsamda somut olayda Banka ile bağı olmayan ve bahse
konu icra işlemine konu kişisel verisi bulunmayan ilgili kişinin kız kardeşinin
cep telefonu numarasına erişim yetkisi verildiğinin anlaşıldığı, ancak Bankanın
kendi bünyesinde oluşturduğu Yasal Takip Sisteminde yer alan ilgili kişinin
kişisel verileri haricinde kız kardeşinin telefon numarasını Avukat ile
paylaşmasının Kanun kapsamında gerçekleştirilebilecek bir kişisel veri işleme
faaliyeti olmadığı ve hukuka aykırı olduğunun değerlendirildiği, bu durumun
Kanunun 12 nci maddesinin (1) numaralı fıkrasının (a) bendine aykırılık teşkil
ettiği kanaatine varıldığı,
Avukatın ise Avukatlık Kanunundan kaynaklanan yükümlülükleri
ve yürütmekte olduğu icra işlemleri bakımından İcra İflas Kanunu ve ikincil
mevzuat düzenlemelerinden kaynaklanan hukuki yükümlülüklerini yerine getirmek
amacıyla Bankanın verdiği talimatlar çerçevesinde onun adına kişisel verileri
işlediği ve somut olayda veri işleyen sıfatını haiz olduğu,
Avukatın söz konusu Yasal Takip Sisteminde “diğer telefonu”
olarak kayıtlı olan telefon numarasının ilgili kişinin kız kardeşinin telefon
numarası olup olmadığını ilk anda bilecek durumda olmadığı, zira sistemde bu
telefon numarasının ilgili kişi haricinde kime ait olduğunun belirtilmediği,
ilgili kişinin kız kardeşine sırasıyla 01.07.2019, 18.09.2019, 19.09.2020 ve 13.11.2019 tarihinde SMS’ler gönderildiği, 21.11.2019 tarihinde otomatik
aramanın gittiği ve ilk otomatik arama sonrasında numaranın ilgili kişiye ait
olmadığının anlaşıldığı ve veri sorumlusuna konu hakkında bilgi verilerek
numaranın kayıtlardan çıkarıldığı
değerlendirmelerinden hareketle;
Banka tarafından ilgili kişinin kız kardeşinin cep telefonu
numarasının Yasal Takip Sistemine kaydedilmesi işleminin ilgili kişinin açık
rızasının alınması şartına dayanılarak yapılmadığı anlaşıldığından söz konusu
kişisel verinin elde edilmesinin Kanunun 5 inci maddesine aykırı olduğu; diğer
taraftan Bankanın söz konusu kişisel veriyi elde etmesinin akabinde kendi bünyesinde
oluşturduğu Yasal Takip Sisteminde yer alan ilgili kişinin kişisel verileri
haricinde kız kardeşinin telefon numarasını Avukat ile paylaşmasının hukuka
aykırı olduğu değerlendirilmekte olup, bu durumun Kanunun 12 nci maddesinin
(1) numaralı fıkrasının (a) bendine aykırılık teşkil ettiği kanaatine
varıldığından Banka hakkında Kanunun 18 inci maddesinin (1) numaralı fıkrasının
(b) bendi uyarınca 175.000 TL idari para cezası uygulanmasına,
Avukatın söz konusu Yasal Takip Sisteminde “diğer telefonu”
olarak kayıtlı olan telefon numarasının ilgili kişinin kız kardeşinin telefon
numarası olup olmadığını ilk anda bilecek durumda olmadığı, zira sistemde bu
telefon numarasının ilgili kişi haricinde kime ait olduğunun belirtilmediği,
ilgili kişinin kız kardeşine sırasıyla 01.07.2019, 18.09.2019, 19.09.2020 ve 13.11.2019 tarihinde SMS’ler gönderildiği, 21.11.2019 tarihinde otomatik
aramanın gittiği ve ilk otomatik arama sonrasında numaranın ilgili kişiye ait
olmadığının anlaşıldığı ve veri sorumlusuna konu hakkında bilgi verilerek
numaranın kayıtlardan çıkarıldığı dikkate alındığında avukat hakkında
yapılacak bir işlem olmadığına
karar verilmiştir.
Yorumlar
Yorum Gönder
Ziyaretiniz için teşekkürler…Yorumlarınızı bekliyoruz…