APARTMAN VE SİTELERDE YAPI YÖNETİM PLANI NEDİR NASIL YAPILIR
Apartman, site, iş merkezi ve plazalar toplu yaşamın görüldüğü yaşam alanlarının başında gelir. İnsanların bir arada yaşadığı veya vakit geçirmek zorunda olduğu her türlü ortak alanlarda uyulması gereken bazı kurallar vardır. Uyulması gereken kuralların bazıları kanunlarla koruma altına alınmış bazıları ise bir takım sözleşme ve yönergeler ile belirlenmiştir. Toplum içinde bulunan bireyler bu kurallardan sorumludur. Apartman, site, iş merkezi ve plazalar gibi daha sınırlandırılmış ve ilişkilendirilmiş yaşam alanlarında da uyulması gereken kurallar bulunur. Bu kurallar bu yapılarda yaşayanların huzuru için olmazsa olmaz yapı taşlarıdır. Yazılı olan bu kuralların dışındaki konulalar kat maliklerinin genel toplantılarındaki ortak kararlarıyla belirlenebilir. Kararları belirlenmiş genel kurul şartları altında ortak olarak almak ve tüm bireylerin bu kurallara uyması, ortak kullanım alanları içeren bu yapılarda birlikte yaşam için en sağlıklı olan yoldur.
Yapı Yönetim
Planı Nedir?
Apartman, site, iş merkezi ve plazalar gibi ortak yaşam alanlarında düzeni sağlamak, adil bir yönetim ortam oluşturmak, ortak kullanım alanlarının işleyişi kullanım şekli sınırlandırılması veya kullanıma açılması yasak işler vb konular için kat malikleri tarafından imzalanan, kart irtifakı kurulurken tapuya verilmesi zorunlu olan evraklar arasında yer alan sözleşmeye yapı yönetim planı denmektedir.
Yapı yönetim Planları kat mülkiyeti kanunu, medeni kanun, inşa edilecek
anayapının demografik yapısı, kat maliklerinin veya yapı müteahhitinin planladığı
proje içeriğine göre yazılır.
Hamam, sauna, buhar odası, spor salonu gibi ortak kullanıma açık sosyal
tesislerin kullanım şekli, bahçe, açık-kapalı otopark alanlarının, sığınak,
depo, giriş ve geçiş yollarının kullanımı gibi konularda açık ifadelerin yer
aldığı anayapıya bağlı tüm katmaliklerinin kiracılarının veya
faydalanıcılarının uymak zorunda olduğu sözleşme niteliğindeki metinlerdir.
Yapı Yönetim
Planı Neden Önemlidir?
Yapı yönetim planı Kat Mülkiyeti
Kanunu'nun 28. maddesine göre Apartman, site, iş merkezi ve plazalar
yönetim şeklini belirleyen, yönetici/yönetim kurulu ve denetçi/denetim
kurulunun alacakları ücretleri belirleyen, yönetim süreci ile ilgili bütün
konuları barındıran ve tüm kat maliklerini bağlayıcı özellikte bir sözleşmedir.
Yapı Yönetim planında olmayan durumlarda karar verilirken Kat mülkiyeti kanunu
ve diğer kanunlardan yararlanılarak ortak karar alınır.
Yönetim
Planına Nereden Ulaşılır?
Bir parselde inşa öncesinde Kat
irtifakının kurulması esnasında yönetim planının arsanın bağlı olduğu tapu
müdürlüğüne verilmesi şarttır. Yapı Yönetim planı olmadan tescil işlemleri
gerçekleştirilemez. Bununla birlikte Yap yönetim Planı olmaksızın iskan
alınması da mümkün değildir.
Medeni Kanuna göre tapu sicili “ ilişkisini inanılır kılanlara “ açık
olmalıdır. Tapu sicili ile ilişkisi olan herkes tapu kütüğündeki sayfaların ve
evrakların tapu memuru tarafından kendisine gösterilmesini ve bunlardan
örneklerin verilmesini isteyebilir. Yani Kat malikleri yapı yönetim planına
ilgili tapu müdürlüğüne giderek ulaşabilir ve bu planları tapu idarelerinden
gerekli harç ücretini ödeyerek alabilir.
Yapı Yönetim Planını Değiştirilir miyiz?
Anayapıya bağlı kat maliklerininin zaman
içerisinde değişmesi bazı kuralların uygulamada stoplu yapı sakinlerine
kolaylaştırıcı etkisinin azalması veya menfaatini yitirmesi vb gibi çeşitli
sebeplerden ötürü yönetim planında değişikliğe gidilmesi talep
edilebilir. Yapı Yönetim planı değişimi için
yapılan oylamalarda ilgili maddelerde değişime gidilmesi için 5’te 4 oy çokluğu
gereklidir. Örnek olarak, kat malikleri kurulu üye sayısı 100 olan bir
toplantıda 75 oy’un değişim yönünde olması gerekmektedir. Uygun şartlar
sağlandığında yönetim planı değişimi alınan bu oy çokluğu karar defterine
işlenerek yapılabilir.
Yönetim Planı İptal edilebilir mi ?
Yapı Yönetim planı iptali, plan değişikliği konusundan daha
farklıdır. Genel kurullarda Kat maliklerinin yönetim planı değişimi veya
iptalini talep etme hakları vardır. Çoğunlukla yönetim planının tamamen iptali
gibi bir durum söz konusu olmayacaktır.
Bununla birlikte, kat maliklerinin genel kurula yaptıkları yapı yönetim planı
değişikliği talebi kabul edilmez veya yapı yönetim planı değişikliği için
kanunda gerekli oy sayısı sağlanamazsa talebi yapan kat maliki kararı
öğrendikten sonra kararın alınış tarihinden itibaren 6 ay içinde sulh hukuk
mahkemesine dava açma hakkı bulunmaktadır.
Aynı şekilde kat maliklerinin hukuka aykırı olarak yapıldığını düşündükleri
yapı yönetim planına karşı da sulh mahkemesine başvurma, ilgili maddenin
veya hukuksuz olarak yapılmış değişikliğin iptalini isteme hakları
vardır. Bir kat maliki eğer yönetim planı değişikliği ile ilgili gündemle
toplanılan toplantıya katılıp olumlu yönde oy kullanmışsa dava açma hakkına
sahip olmayacaktır.
Apartman ve Site
Sakinleri için Yönetim Planı Neden Önemlidir?
Bir apartmanın ya da sitenin yönetim
tarzı ve yönetici kişilerin alacakları ücret gibi kurallar, yönetim planı ile
belirlenir. 634 sayılı Kat Mülkiyeti Kanunu’nun 28. maddesine göre yönetim
planı bütün kat maliklerini bağlayan bir sözleşmedir. Yönetim planında olmayan
bir madde ile ilgili ortaya çıkan anlaşmazlıklarda ise ilgili kanunun
maddelerine başvurulur.
Yönetim Planı Neden Önemlidir?
Apartman ya da sitede yaşayan kişiler
arasında bir konuda anlaşmazlık çıktığı takdirde yönetim planında belirlenen
kurallara başvurulur. Bu kurallar çerçevesinde uyuşmazlıklar giderildiği için
gayrimenkul sahiplerinin apartman yönetim planı hakkında bilgi sahibi olması
önemlidir. Ayrıca yönetici seçimi, toplantı zamanı, ortak sorumluluklar veya
yasaklar gibi konular da yönetim planı ile belirlenir.
Gayrimenkul satın almak isteyen
kişilerin Tapu ve Kadastro Genel Müdürlüklerinden yönetim planını isteyip
inceleme hakkı bulunur. Tapu devri gerçekleştirmeden önce yönetim planı
okunarak beklenmeyen bir durumla karşılaşma ihtimali ortadan kaldırılabilir.
Apartman Yönetim Planı Nasıl Hazırlanır?
Apartman ya da site yönetim planı, kat
mülkiyeti kurulurken belirlenir. Yani kat mülkiyeti kurulmuş bir apartmandan
daire satın alınacaksa yönetim planı da mevcuttur. Ancak kat mülkiyeti henüz
kurulmamışsa Tapu ve Kadastro Müdürlüklerinden yönetim planı örneği alınabilir.
Örnek yönetim planına kat malikleri yeni maddeler ekleyebilirler. Yeni eklenen
maddeler noter mührünün bulunduğu yönetim planı sayfalarına yazılır ve kat
malikleri tarafından imzalanır. Yönetim planında yer alan bölümler şunlardır:
·
Genel Hükümler
·
Tanımlar
·
Yönetim Organları
·
Kat Maliklerinin Hakları ve
Yükümlülükleri
·
Ortak Giderlere Katılma
·
Yenilik ve İlaveler
·
Geçici Hükümler
Yönetim Planı Nasıl Değiştirilir?
İlgili Kanun’un 28. maddesine göre yönetim planında değişiklik yapmak için kat maliklerinin 4/5’inin onayının alınması gerekir. Gayrimenkul sahiplerinin dairelerinin büyüklük ya da bedeline bakılmaksızın her birinin tek oy hakkı bulunur. Birden fazla daire sahibi kişiler ise tüm oyların 1/3’ünü geçmemek şartıyla birden fazla oy hakkına sahip olur. Ayrıca kat maliklerinin değişiklik yapılan karar ile ilgili mahkemeye başvurma hakları bulunur.
Yorumlar
Yorum Gönder
Ziyaretiniz için teşekkürler…Yorumlarınızı bekliyoruz…